skip to Main Content
Din Guide Til Valg Af SEO Værktøj

Din Guide til Valg af SEO Værktøj

Din Guide til Valg af SEO Værktøj

Din guide til valg af SEO Værktøj

Der findes i dag et hav af værktøjer, der kan hjælpe en virksomhed med at opbygge og forbedre sin online profil. Nogle af disse værktøjer vil undersøge dit og dine konkurrenters websites, ved hjælp af crawler robotter.

Crawler robotter

Crawler robotter, kaldes også for Spider, Robot eller Bot. De anvendes fx af søgemaskiner og udbydere af SEO værktøjer. Formålet er, at scanne og bedømme website indhold, og opbygge et indholdsindeks. Dvs. der oprettes et tekstbaseret resumé af indhold og en adresse (URL) for hver website.

SEO Værktøjer

Udbydere af SEO værktøjer benytter en crawlere til, at gennemsøge dit website, for bl.a. at finde muligheder og fejl. Ved hjælpe af  disse oplysninger, kan man med god sandsynlighed forbedre sin ranking på fx Google.

Mange af dine konkurrenter anvender sandsynligvis disse SEO værktøjer for at få en konkurrencemæssig fordel.

SEO værktøjerne undersøger, evaluerer og rapporterer fx på overskrifter, sidetitler, metabeskrivelser, links, CSS scripting, website forsinkelser, websitets arkitektur og broken links, så data kan danne grundlag for at træffe SEO-beslutninger.

Website crawlere kan således hjælpe din virksomhed med at forbedre dit websites kvalitet, ranking og brugeroplevelse.

Hvordan vælger du?

Når du skal udvælge hvilket SEO værktøj der bedst passer ind 

i din virksomhed, er du nødt til at kende til de forskellige værktøjers

funktioner og priser, samt sammenholde det med hvad det er du har brug for.

Man kigger gerne på hvilke værktøjer, der giver den bedste kombination
af nøgleordsdrevne SEO-Insights (undersøgelsesfunktioner), og den deraf
følgende analyse og anbefalinger.

Her i bloggen vil du hermed finde en oversigt og beskrivelse over
de mest almindelige værktøjer:

Anmeldelser af SEO værktøjer

Screaming Frog Spider

https://www.screamingfrog.co.uk

Diagnostic, Technical SEO

Screaming Frog Spider-softwaren giver dig et skemabaseret
nemt overblik, til at udføre en simpel SEO-revision på dit eget og dine
konkurrenters websites. Du får masser af oplysninger på hjemmesiden, herunder metadata, billedtekst, ankertekst, overskriftstekst og meget mere. Alle disse komponenter peger på de nøgleord, som din konkurrent målretter mod.

Screaming Frog er et godt værktøj til keyword research.

 

SEMrush

http://www.semrush.com

Tools Suite, Keyword Research, Competitive


Intelligence

SEMRush er intuitivt og nemt at bruge. SEMRush tilbyder løsninger
til at hjælpe dit websted med at fungere bedre. Det er et godt værktøj til Keyword Research på dine konkurrenter, fordi det giver dig detaljer lige fra dine online konkurrenter til et bestemt domænes unikke nøgleord, som du fokuserer på. Der er mange oplysninger til rådighed.

SEMRush er ikke mindst et konkurrent research nøgleords
værktøj, med en regelmæssigt opdateret database med over 90 millioner af de
dyreste nøgleord brugt til at drive trafik til hjemmesider.

 

Ahrefs

https://ahrefs.com

Link Research, Link Building

Som et af de mere populære link research værktøjer tilbyder Ahrefs et
stort indeks og et godt ankertekst distributionsdiagram.

Ahrefs giver dig masser af indsigt i dine konkurrenter, som
kan understøtte dine marketingbeslutninger.

 

Moz Analytics

https://moz.com/products

Tools Suite, keyword research, Diagnostic, Rank Tracking, link
building, Social and Competitor research

Moz Analytics tilbyder et dashboard med alle dine vigtige
markedsføringsdata på ét sted med brugbare analyse for bedre markedsføring.

Moz er en top SEO-udbyder, der bruger både grundlæggende og
avancerede research værktøjer til at hjælpe dig med din søgemaskineoptimering.
Moz tilbyder nøgleords research værktøjer og en SEO nøgleord generator; Det
tilbyder også linkanalyse, der indeholder detaljerede oplysninger om dine
indgående links og deres linkkvalitet.

 

Visual SEO

http://visual-seo.com

SEO Audit Tool

Værktøjet lader dig gennemgå en eller flere webstites
parallelt med sin Interactive Web Spider.

Visual SEO Studio hjælper dig gennem alle SEO-trin for at
optimere Ranking, Click-Through Rate, Afvisningsfrekvens og
konverteringsfrekvens.

Programmet er udtænkt for SEO agenturer og fagfolk, interne
SEO, webmastere og marketingfolk.

 

Spyfu

https://www.spyfu.com

Keyword Research / Competitor research

Spyfu er et komplet værktøj til nøgleordsøgning. Det har en
god brugeroplevelse og indeholder interaktiv rapportering, beregninger til PPC / CPC og betalte reklamer samt Backlink tracking. Værktøjet har ubegrænset søgeresultater og giver et historisk overblik.

SpyFu er et SEO-værktøj, der lever op til sit navn, da det
“spionerer” på dine konkurrenters strategier og SEO historik for at
give dig en fordel med nøgleord, rankings og pay-per-click (PPC) kampagner.
SpyFu skiller sig især ud for sin PPC-research, idet den undersøger nye
muligheder for kampagner baseret på data, den indsamler.

Spyfu er ikke anbefalet til websites, som kun henvender sig
til det lokale danske markede.

 

 

AWR Cloud

https://www.awrcloud.com

Keyword Research / Competitor research

AWR Cloud er et robust værktøj til styring, sporing og rapportering
af nøgleords placeringer på større søgemaskiner. Udover at spore disse, har den
værktøjer til konkurrent research, nøgleords research og tekniske
websiterevisioner.

AWR Cloud er primært et værktøj til at spore, hvor en bestemt
hjemmeside ranker i populære søgemaskiner ud fra nøgleord og sætninger. AWR-bit
står for Advanced Web Ranking

Adwords – Klik her

En af de mest essentielle redskaber til at skabe en hurtig kobling mellem online markedsføring og salg er Google Adwords. Adwords giver gode muligheder for at tiltrække flere kunder til ens egen hjemmeside,
en landing page eller til at foretage andre specifikke handlinger.

Selvom mange vil betragte dette som en markedsføringskanal, så ser vi det også som et redskab til at skabe forbindelse mellem brugernes behov og virksomhedens produkter.

Adwords tilbyder mange spændende muligheder som bl.a. ”remarketing”, hvor det er muligt at målrette ens kampagner mod brugere, som f.eks. har besøgt ens hjemmeside.

Derved holder man fast i potentielle kunder, og kan målrette sine annoncer til at konvertere dem til kunder.


Hootsuite – Klik her

En anden effektiv markedsføringskanal til at tiltrække kunder er sociale medier. Det kan dog ofte være svært at opsætte en struktur for sociale medier, da man ofte er tilstede på flere platforme.

Hvis du gerne vil spare lidt tid, og ikke skal bøvle med at lave opdateringer fra hver eneste platform, så er Hootsuite et effektivt værktøj.

Hootsuite integrerer de forskellige platforme, og lader dig opdatere alle SoMe kanaler fra deres platform. Så med andre ord, du behøver ikke at gå ind på hhv. LinkedIn og Facebook for at lave en opdatering,
du behøver blot at gå ind på Hootsuite.

Derudover, kan du også skabe lidt mere struktur i, hvordan/hvornår du rent faktisk smider dine opdateringer op på de forskellige SoMe kanaler. Hootsuite har en kalenderfunktion, som giver muligheden for
automatisere ens indsats.

Generelt, så fungerer SoMe kampagner bedst på bestemte tidspunkter, og det handler naturligvis om at udnytte dette.


Facebook Business Manager – Klik her

Facebook er den største platform, når det kommer til SoMe. Dette er også den hovedsagelige grund til, at flere og flere virksomheder vælger at gøre brug af platformen til at markedsføre deres virksomhed.

Facebook udvider konstant funktionsniveauet af annonceringen. Det er i dag muligt at målrette ens kampagner imod meget specifikke målgrupper, samt at måle konverteringen af disse målgrupper,
når de har klikket på dine annoncer.

Facebook Business Manager giver dig et redskab til at strukturere dine Facebook kampagner, så du effektivt kan indhente likes, leads og andre former for interaktioner.


Mailchimp – Klik her

E-mail markedsføring vinder mere og mere frem, og det er der bestemt en grund til. Det er en effektiv måde at holde kontakten med tidligere kunder, og derved holde salget ”varmt”,
så du kan sælge relaterede produkter til den samme kunde.

Via Mailchimps e-mail automatisering, kan du øge konverteringen af brugere til kunder. Du kan bl.a. aktivere såkaldte ”triggers”, som sender mails ud til kunder,
der udfører bestemte handlinger på din hjemmeside.

Har en tidligere kunde været inde at samle ting i indkøbskurven på din hjemmeside, men nåede aldrig at færdiggøre købsprocessen, så kan du hjælpe kunden på vej med en lille mail.


Analytics – Klik her

Måling, måling og atter måling. Det er altafgørende, at man arbejder med måling af sine markedsføringskampagner. Hvis ikke, der bliver fulgt op på digitale kampagner, så kan man ikke forbedre dem.

Google Analytics er det mest almene målingsredskab, og det er ikke uden grund. Analytics giver dig et overblik over brugernes/kundernes generelle adfærd på din virksomheds website.

Du kan få svar på følgende spørgsmål:

•   Hvem er kunderne?

•   Hvor kommer kunderne fra?

•   Hvad foretager kunderne sig på hjemmesiden?

Du kan generelt få besvaret mange spørgsmål med Google Analytics, som kan være med til at forbedre dine resultater med online markedsføring.

Hermed har du fået en lille appetizer til hvad disse
værktøjer hedder, hvad de kan og hvor du finder dem.

Sammenligning af SEO værktøjer

Nedenfor, finder du en oversigt og de forskellige features og
værktøjer. Jeg har inkluderet et par gratis versioner af overstående, for at
give dig et overblik over, hvad du får ekstra, ved at købe produkterne.

 

 

Atribut

Ahrefs

AWR Cloud

Moz

Screaming Frog

SEMRush

Spyfu

Visual SEO
Gratis

Visual SEO

Windows

X

X

X

X

X

X

X

X

Mac

X

X

X

Linux

X

X

X

Domain authority

X

X

X

X

X

Page Authority

X

X

X

X

Keyword management

X

X

X

Related Keyword
Suggestions

X

X

X

X

Advertising /
Pay Per Click (PPC) Metric

X

X

X

X

Cost Per Click
(CPC) Metrics

X

X

X

X

X

Competitor Analysis

X

X

X

X

X

X

X

X

Backlink Tracking

X

X

X

X

X

X

X

Find Broken
Links, Errors & Redirects

X

X

X

X

Analyse Page Titles & Meta Data

X

X

X

X

Review Meta Robots & Directives

X

X

X

X

Audit hreflang
Attributes

X

X

X

Discover Duplicate
Pages

X

X

X

X

Generate XML Sitemaps

X

X

X

Web page crawling

X

X

X

X

X

X

X

Crawl Limit

Unlimited

500

150000

Crawl Configuration

X

X

SERP emulator

X

X

X

Search Position Monitoring

X

X

X

X

X

Save Crawls & Re-Upload

X

X

X

X

X

Google Analytics Integration

X

X

X

X

X

Search Console Integration

X

X

X

X

Rendering (JavaScript)

X

Custom robots.txt

X

X

SEO Reports

X

X

X

X

X

X

X

X

Technical Support

X

X

Mindstepris / år

 $
990

 $                 588

 $
948

£149

 $
1.188

 $
396

0


149

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top