skip to Main Content
Din Guide Til Linkbuilding

Din Guide til Linkbuilding

Forord

Linkbuilding er kendt som en SEO teknik, som hjælper et website til bl.a. at øge sin pagerank/page auhtority/domain authority, med det formål at forbedre sin rangering på fx Google.

Siden slutningen af 1990’erne har søgemaskinerne behandlet links som tegn på popularitet på internettet. Søgemaskinerne har siden da raffineret brugen af linkdata, og de bruger i dag komplekse algoritmer til at udføre evalueringer af alle websites.

Links er ikke altafgørende, men de benyttes af søgemaskinernes algoritmer til rangering af, hvordan sider skal rangere deres søgemaskineresultater (SERP), for et bestemt nøgleord. Det er bl.a. vha. links, at søgemaskinerne evaluerer websiders popularitet, baseret på antallet og popularitet af de sider, der linker til dem. Troværdige websteder har tendens til at forbinde til andre pålidelige websteder, mens spam-websteder modtager meget få links fra pålidelige kilder.

Jo mere populært og vigtigt et website er, jo mere betyder det, at få et link fra det. For at optjene tillid og autoritet ved søgemaskinerne, er der ingen vej udenom. Du skal have kvalitetslinks andre websites. Og jo mere populære de er, desto bedre.

Men linkbuilding er ikke blot SEO. Det er traditionel markedsføring, som kræver tid, opmærksomhed og kompetencer.

Hvorfor linkbuilde?

For at få sit eget website til at ranke godt på søgemaskinerne er det nødvendigt at få links fra andre websites. Disse links kaldes for backlinks.

Indhold

Link building er uden sammenligning den mest vigtige SEO diciplin du skal kende. Men det er også den sværeste og måske mest tidskrævende.

Inden du går i gang, skal du kunne navigere gennem de rammer, du skal holde dig indenfor. Denne guide giver dig en komplet guide til at komme i gang med link building, samt giver dig et overblik over de teknikker der kan anvendes. Læs guiden igennem fra ende til anden, eller brug den som opslagsværk.

OK skala’en

Inden vi tager fat på de forskellige link building teknikker, bør du kende OK skala’en, som vurderer dem efter 3 faktorer, nemlig metodens validitet, sværhedsgrad og tidsforbrug.

Validitet

  1. Super: Denne metode vil sprænge rammerne for din SEO building
  2. Anbefalet: En metode, som forventes meget af, nu og i fremtiden
  3. Anerkendt: En “best practise” metode
  4. Accepteret: En godkendt metode
  5. Neutral: En så vidt vides godkendt metode, som ikke formodes at blive straffet
  6. Tålt: En godkendt metode som rygtes at være godkendt, men med visse usikkerheder
  7. Tvivlsom: En metode, som med sandsynlighed bliver straffet i fremtiden
  8. Ukendt. Hold dig fra det, det er en metode som rygtes at blive straffet
  9. Farlig. Hold dig fra det, Det er en metode, som visse undersøgelser viser, bliver straffet
  10. Ekstrem. Hold dig helt fra det. Det er kendt, at det bliver straffet

 

Sværhedsgrad

  1. Begynder
  2. Moderat
  3. Svær
  4. Gør det ikke selv

 

Tidsforbrug

  1. Relativ hurtigt
  2. Relativt moderat
  3. Relativt tungt

Linkbuilding guide

Denne guide vil hermed præsentere dig for de teknikker du har brug for, for at komme i gang med linkbuilding. Når du har læst den er du meget velkommen til at efterlade en kommentar forneden, hvis du har kommentarer eller forslag til guiden.

Første del af guiden handler om de teknikker du bør undgå. Anden del om de anbefalinger Online Kanalen anbefaler.

Følgende skal du undgå i din linkbuilding

Ikke alle teknikker til linkbuilding giver point ved søgemaskinerne. Nedenfor, finder du de teknikker, som Online Kanalen fraråder.

Aggressiv linkbuilding

Det er en kendt sag, at lægger man meget energi i at få backlinks, så medfølger der risici for at få links fra tvivlsomme domæner. Der er mange linkbuilding virksomheder, som står i kø for at hjælpe dig med at skaffe links i tusindvis. Men i sidste ende kan dette medføre, at du bliver straffet af søgemaskinerne.

  • OK skala: Farlig
  • Sværhedsgrad: Moderat
  • Tidsforbrug: Relativt hurtigt

 

Ankertekst, hvor du selv har kontrol

Når du fx opretter en gæsteblog, er du selv i kontrol over, hvad der bliver skrevet. Når du selv er i kontrol, kan du selv forgylde eller manipulere meningen med din ankertekst, hvilket overfor søgemaskinerne kan give et tivlsomt billede af ankertekstens validitet.

  • OK skala: Tvivlsom
  • Sværhedsgrad: Nem
  • Tidsforbrug: Relativt hurtigt

 

Ankertekst som du anmoder andre om

Når du beder andre om ankertekst, vil du sandsynligvis gøre brug af egne nøgleord, hvilket i søgemaskinernes øjne er tegn på systematisk SEO. Derfor, skal du lade andre om at skrive ankertekster. Dette giver kreative og dynamiske anktertekster, som søgemaskinerne tager som et tegn på, at det kommer fra mange forskellige.

  • OK skala: Tvivlsom
  • Sværhedsgrad: Nem
  • Tidsforbrug: Relativt moderat

 

Backlinks fra Footer, menuer og widgets

Bed aldrig om at få backlinks fra andres footer, menuer og widgets, da det menes at blive straffet af søgemaskinerne.

  • OK skala: Ukendt
  • Sværhedsgrad: Nem
  • Tidsforbrug: Relativt hurtigt

 

Links fra tvivlsomme sites med høj spamscore

Spam-links går ofte begge veje. Et websted, der linker til spam, er sandsynligvis selv fyldt med spam, og det har ofte mange andre spam-sites, der linker til det. Ved at kigge på disse links samlet set, kan søgemaskiner forstå dit websites “link neighborhood“. Således bør du være omhyggelig med at udvælge de websteder, du linker til, og de steder du forsøger at få links fra.

Mange websteder giver de besøgende mulighed for at oprette links gennem deres gæstebogs signaturer, forum signaturer, blogkommentarer eller brugerprofiler. Disse links tilegnes dog en lav SEO værdi, og de kan påvirke et websites popularitet. Generelt fortsætter søgemaskinerne med at devaluere de fleste af disse typer af links. Websteder straffes således, når de aggressivt benytter disse links. Således bør du holde dig fra alle websites med spamscore, som du kan undersøge på Moz’ Open Site Explorer.

  • OK skala: Farlig
  • Sværhedsgrad: Moderat
  • Tidsforbrug: Relativt moderat

 

Købt linkbuilding

Købt linkbuilding er, når du betaler et specialiseret linkbuilding firma til at skaffe dig en masse links. Dette er i kontrast til “earned links”, som er links, du har tjent / fortjent.

Google og Bing søger at devaluere indflydelsen af betalte links i deres organiske søgeresultater. Selvom det er umuligt for dem at opdage og diskreditere alle betalte links, bruger søgemaskinerne meget tid og ressourcer på at opdage dem. Og tag ikke fejl af, at algoritmerne i søgemaskinerne bliver mere og mere avancerede. Og har man købt sig til 1.000 backlinks eller mere, bliver det svært, om ikke umuligt, at slippe af med dem igen.

Bliver websites fanget i at købe links eller at deltage i link ordninger, risikerer de alvorlige rangerings straffe, og kan endda helt få fjernet deres rangering.

  • OK skala: Ekstrem
  • Sværhedsgrad: Begynder
  • Tidsforbrug: Relativt hurtigt

Anbefalet Linkbuilding

Anbefalede linkbulding teknikker

Hermed er vi nået til de teknikker, som kan anbefales at benytte sig af, i sin linkbuilding.

Men først, skal vi mane nogle myter til jorden:

  • Links fra sites med lavere DA (domain authority) end sit eget, er ikke så skidt, at det ikke er godt for noget
  • Links fra “directories” / lister behøver ikke være dårligt. Mange directories giver positiv effekt
  • Der er ikke en grænse for, hvor mange links du må få – og hvor hurtigt. Det må bare ikke være “mistænkeligt”
  • Du bør selv linke til andre websites, og du mister ikke linkjuice på det
  • Det kan godt betale sig at få flere links fra samme website
  • Det er OK at få links fra ikke relevante websites og brancher. Det er blot ikke optimalt.
  • Accepter Nofollow: Moz har bevist at Google benytter nofollow links til at forbedre sin website kontekst indeksering.

Oprettelse af relevant indhold (content)

Ved at skrive unikt, spændende og relevant indhold på sit website, sin blog, på Facebook, Instagram, emails mv., og ved at skabe videoer på Youtube, Vimeo osv, vil backlinks kunne skabes organisk, og faktisk helt uden at du selv behøver at linkbuilde aktivt. Det er en metode der er stærkt anbefalet af både Google og Moz.

Links, der fremkommer naturligt fra eksterne websteder og sider, der vil linke til dit indhold eller firma, er en af de mest anbefalede metoder der findes. Disse naturlige og “earned” links kræver ingen specifikke handlinger fra din SEO indsats, bortset fra skabelsen af godt indhold / content og evnen til at markedsføre det.

  • OK skala: Anbefalet
  • Sværhedsgrad: Svær
  • Tidsforbrug: Relativt tungt

Outreach Linkbuilding

Se evt. en beskrivelse af Outreach linkbuilding ved Buzzstream.

Outreach linkbuilding er fx når du får en blogger, til at linke til dig. Eller ved, at der linkes til dit webite fra anerkendte “lister/kataloger” på nettet.

Når du kontakter en blogger er det vigtigt, at du giver dem et tilbud de ikke kan afslå. Bloggeren skal kunne forstå meningen med, hvorfor oprettelsen af linket er i deres bedste interesse.

Denne metode kan vise sig at være en meget stærk linkbuilding metode, som afhængig af indsatsen og den strukturerede tilgang, kan booste din pagerank eller domæne autoritet meget effektivt.

Når der udføres outreach linkbuilding er det vigtigt, at de backlinks man får, kommer fra anerkendte og relevante kilder. Det er bedst med links fra egen branche og links fra .org og .edu domæner. Des højere pagerank / domæneautoritet de har, dem der linker til dig, des højere “Link Value” har dine backlinks. Og har du meget Link Value vil du rangere bedre på søgemaskinerne samt modtge mere kvalitets trafik.

  • OK skala: Super
  • Sværhedsgrad: Svær
  • Tidsforbrug: Relativt tungt

 

Linkbuilding via Social Media Marketing

De sidste par år har vi oplevet en eksplosion i mængden af indhold, der deles gennem sociale tjenester som Facebook, Twitter og Google+. Selvom søgemaskiner behandler delte links på de sociale medier anderledes end andre typer af links, bemærker de dem alligevel. Der er meget debat om, hvordan søgemaskinerne nøjagtigt favoriserer sociale forbindelsessignaler i deres algoritmer, og vi kommer ikke uden om, at de sociale medier har en stigende betydning.

Ved at skabe interessant og delbart indhold på de sociale medier, kan man til en hvis grad, automatisere sin linkbuilding . For hvis dine opslag bliver “liket” og delt af dine følgere, kan det gå hen og skabe rigtig mange backlinks.

Men diciplinenen er ikke for alle. Det er meget svært og tidskrævende at skabe delbart indhold!

  • OK skala: Super
  • Sværhedsgrad: Svær
  • Tidsforbrug: Relativt moderat

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top