skip to Main Content
Din Guide Til Kampagner På Sociale Medier

Din Guide til kampagner på sociale medier

Din guide til kampagner på sociale medier

Kampagner på de sociale medier

Det kan godt være svært at have overblikket over, hvordan man kommer i gang med at annoncere på de sociale medier. Hermed 6 gode råd til kampagner på de sociale medier. Så kan du komme godt i gang.

 

Brug jeres nøgleord i alle opslag

Man bør altid have en liste med nøgleord liggende, som man konsulterer hver gang man planlægger et opslag. Sørg altid for at have mindst 1 nøgleord med i alle opslag.

Øg antallet af følgere på Facebook

Det samlede antal tilhængere og forbindelser, som man har på de sociale medier, har en betydelig indflydelse på SEO placeringer. Et firma med 100 Facebook tilhængere vil ikke modtage samme ranking bonus som et firma med 10.000 Facebook tilhængere og tusindvis af likes.

Antallet af følgere skal ligesom linkbuilding opbygges organisk. Google er lige så god til at opdage ”black hat” følgere, som de er til at opdage black hat links.

Facebook aktivitet bør følges op af opslag på Twitter og ikke mindst Instagram. Dette for at skabe yderligere debat, likes og følgere.

At øge antallet af følgere er en langsom proces, men har man ressourcerne, kan det lade sig gøre. Præsentér opslag som noget unikt, og konsekvent ved at bruge den samme tilgang (integreret markedsføring) til at opdatere følgerne dagligt. Skriv nyttige artikler, nyttige tips, åbne henvendelser og generelle diskussionspunkter, og følg derefter op med følgerne ved at engagere dem.

Kommunikation og direkte kundeengagement er nøglen til at opbygge et interaktivt resultat, da de medvirker at både nuværende følgere til at vende tilbage og nye følgere til at kigge forbi.

 

Påvirkning af social deling

Delinger, likes, retweets og besvarelser af opslag på de sociale medier har samme værdi for Google som eksterne indgående links. Begge er eksterne kilder som bekræfter en værdi for sit brand eller webshop. Jo flere des bedre.

En måde at opfordre til delinger af opslag er ganske enkelt at tilskynde direkte til det. Fx kan man tilbyde en belønning til dem, der deler indlæg, som f.eks. tilbyde en konkurrence med en god præmie.

En anden rigtig god metoder er, at opfordre til at “like” et indlæg, hvis man er enig om en problemstilling, eller hvis man er interesseret i at se bestemte typer nyt indhold. Man kan med fordel udnytte, at der er 6 forskellige ”like” kategorier på Facebook.

Et indlæg kan endda ende med at ”gå viralt” hvis man rammer rigtigt med indhold/konkurrencer.

Lokalt optimerede indlæg

Man kan udnytte de Sociale medier til at målrette kampagner lokalt, og derved øge sin lokale autoritet på søgemaskinerne.

En god metode er, at blive involveret i lokale begivenheder og interagere med andre lokale mærker og virksomheder på sociale medier.

Indlæg kan fx inkludere billeder fra et lokalt arrangement (som måske allerede er ”tagget” med nøgleord som man selv benytte sig af) , og opfordre publikum til at kommentere.

Dette styrker deltagelse i lokalsamfundet og gør således sit brand mere synlig i lokale søgninger.

En anden metode kræver lidt mere forberedelse: Udfør nogle søgninger efter lokale aktive aktører, og prøv at interagere med dem regelmæssigt. Man kan ende med at dele hinandens indlæg, deltage i hinandens diskussioner eller endda sende gæsteblogs på hinandens webshops/websites – samt dele dem på de sociale medier.

Tilskynd til eksterne indgående links

Sociale medier er også nyttige, fordi det tilskynder flere eksterne websteder til at linke til dit indhold, og jo flere forskellige eksterne links man har, jo mere autoritet har man ved søgemaskinerne.

Dette medfører naturligvis, at man skal skrive mere høj kvalitet content hvis man har et webshop.

De sociale medier kan og bør benyttes til at gøre opmærksom på sin blog (/linkbait). Brug hashtags, især på Twitter og Instagram. Benyt dem med omhu til Facebook (læs denne artikel).

Brug gerne links til webshop content i tråde og diskussioner, da det kan forbedre det sociale omdømme og give flere eksterne links.

Optimering af opslag til brug for søgninger

Denne metode kan hjælpe til at øge resultater for organisk søgning, men er afhængig af eksisterende content.

Google favoriserer fx nyhedsartikler, knowledge graphs og populære sociale medieopdateringer i de bedste placeringer på sine SERP’er.

Det kræver en del fodarbejde at forsøge sig med denne mulighed – ikke mindst mere aktivitet på de sociale medier. Her er et par tips:

  • Alle indlæg skal have et blikfang. Fx en video, en infographic eller et link til en detaljeret artikel. Titlen skal være sigende og præcis og beskrivende for emnet.
  • Umiddelbart efter titlen, bør der være en appetizer, som er præcis for emnet, men som indtænkes som en søgeterm på en søgemaskine.
  • Man kan endvidere bringe sæsonbetonede søgeord ind i billedet

At øge bevidstheden om sit brand…

Dette kan virke som mere af en branding fordel, end SEO fordel, men branding og SEO hører i høj grad sammen. Forøgelse af sit omdømme på sociale medier gennem øget engagement og højkvalitets content vil føre til øget online tilstedeværelse af sit brand.

En øget brand-tilstedeværelse vil føre til flere brand-søgninger på Google, og jo flere brand-søgninger, man får, des større sandsynlighed, er der for at rangere for ikke-brandede søgeord.

Det kræver en massiv tilstedeværelse online på sociale medier, men afkastet er generelt større søgesynlighed på nettet.

Der er ingen specifik måde at forbedre sin autoritet på, andet end at give sit publikum en gennemtænkt kvalitetsoplevelse.

For det meste er disse elementære markedsførings principper indpakket i en succesfuld social media marketingkampagne, men som med enhver anden markedsføring: Jo bedre oplevelse man giver sine kunder / sin målgruppe, des mere synlig vil man være i målgruppen.

Det er min klare anbefaling at yde en markant aktivitet på de sociale medier, for at konkurrere på SEO med sine nærmeste konkurrenter.

Sociale medier

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top